2015. december 2., szerda

Ötszáz éve vakok vagyunk? Mit festett valójában Michelangelo a Sixtus-kápolna mennyezetére?

Ötszáz éve vakok vagyunk?
Mit festett valójában Michelangelo a Sixtus-kápolna mennyezetére?




Te mit látsz ezen a képkockán?
A szemednek higgy, ne a beléd hipnotizált szövegnek.
Ez itt valóban a világvége, a bűnös emberiséget a föld színéről eltörlő Özönvíz?
Vagy esetleg valami egészen más jelentése lehet itt az előtérben, ennek a diadalmasan a szárazföldre érkező embercsoportnak?
Nézd meg jól! 






A hivatalos álláspont szerint ezen a képen a bibliai Özönvizet festette meg Michelangelo. A szakmai leírások szerint ezek itt kétségbeesetten menekülő, halálraítélt, bűnös emberek, akiket a Teremtő eltöröl a föld színéről. Csak a szent életű Noénak és családjának kegyelmez meg. A Noé által épített bárka a túlélés egyetlen eszköze, és ezzel együtt az egyház győzelmes szimbóluma, amely diadalmasan lebeg a pusztulás felett.  

De tényleg ez van a képen, vagy csak mindenki elfogadja ezt, mert ennek KELLENE látszani rajta?

Noé és a bárkája a legfontosabb ezen a képen?
Vagy pedig ez a képkocka, ahogy a többi is a Sixtus-kápolnában, Michelangelo kemény valláskritikája a korának egyházáról?
Ha kinyitjuk a szemünket, akkor egyértelművé válik, hogy Michelangelo eretnek, valódi üzeneteket festett a pápák orra elé, a Vatikán legszentebb helyére, oda, ahol a pápaválasztások zajlanak. Ezzel megpróbált kaput nyitni az egyháznak a megújuláshoz, egy új világhoz, de a pápák meg a püspökök nem voltak hajlandók meglátni. És persze azóta se akarnak tudni róla.

Nézd meg újra a képet!




Az a híres bárka egy távoli, jelentéktelen kis folt leghátul. Egyáltalán nem hajónak tűnik, hanem egy épületnek, ami a vízen lebeg. Nem sziklára épült, mint Péter egyháza, hanem a semmi közepén, elveszetten sodródik a semmibe, eltávolodva az emberektől.  
Több régi templomnak van ehhez hasonló formája Rómában. Csak hiányzik a torony csúcsa, és főleg hiányzik a kapu róla. Ez egy bezárkózó, rideg, könyörtelen vallás jelképe. A tetőablakban rabnak látszik a békegalamb is.
Noé, aki elvileg a főszereplője a történetnek, csak egy szakállas kis alak, aki bambán integet az üres látóhatár felé a bárka ablakából, miközben alatta egymást gyilkolják a menekülők, de ő tudomást se vesz róluk. Ha Noé a keresztény ember mintapéldánya, aki egyedül lenne méltó a túlélésre egy elvetemült és gonosz világban, akkor miért néz valahova a távolba, miközben a bárkája peremén emberek küzdenek a bebocsáttatásért? 
Ha pedig a bárka az egyház szimbóluma, akkor ez lenne az a jóságos Anyaszentegyház, a Krisztusi könyörülettel?
Hát, igen, Michelangelo szerint ott gyilkolják az emberek egymást, ott ostromolják kétségbeesetten a teljesen zárt falakat. Ott nincs könyörület, nincs együttérzés. Noé, "a szent ember" elzárkózott a szenvedő világtól, és a semmibe bámul. 



Aztán van középtájon egy csónak, abban is elveszett, kétségbeesett emberek vannak, akik szintén egymást ölik, és a bárka felé haladnának, de még evezőjük sincs hozzá.
Ha a bárka a nagyegyház, akkor a csónak a kisebb, akkoriban formálódó protestáns egyházak jelképe lehet, amik Michelangelo szerint szintén egymással vitáznak, egymást ölik, és a nagy bárkával akarnak kapcsolatba kerülni.

 




A kép jobb szélén emelkedik ki a vízből egy kopár szikla. Azon is szomorú emberek üldögélnek a sátor alatt, de ott már segítően nyújtják ki a társuk felé a kezüket. Egy öregember a halott fiát hozza ki a vízből. Ha őket jobban megnézzük, összevetve a freskósor többi képével, akkor elég érdekes dolgot fedezhetünk fel. Az a halott fiú nagyon hasonlít az alvó Ádámhoz azon a részleten, ami elvileg Éva teremtéséről szól, az öregember arca pedig az előző képeken levő Teremtőhöz. 



 Éva teremtése, részlet




Lehet, hogy ez itt Isten a halott fiával.
Ez a régi szikla, amin már csak egy szakadt sátor áll: lehet ez a zsidóság jelképe is Michelangelo szerint.

És most következik a legérdekesebb rész: a kép előtere.
Mit látsz itt?
Elveszett, pusztulásra ítélt, bűnös embereket? 



Ők lennének a kétségbeesett, reményvesztett, halálraítélt emberek?
Ezek az életerős, elszánt arcú nők, férfiak és gyerekek itt elöl, a leghangsúlyosabb szereplőként?!
Hiszen éppen ők vannak a legmagasabb, biztonságos szinten.

Ők azok, akik megérkeztek. Ők azok, akik megmenekültek. Ők elértek egy biztonságos, új partra.

Vajon hova érhettek?

Kolumbusz 1492-ben fedezte fel Amerikát. 
Michelangelo 1508-ban kezdte el festeni a Sixtus-kápolnát.

Ő azt a lehetséges Új Világot ábrázolta, ahova nem a magába záródott, Noé-féle kirekesztő vallás hajója tud megérkezni, hanem a szabad emberek csoportja az új Teremtő, a Nő vezetésével. Egy tisztább, boldogabb emberekkel teli Új Világ születik ott.
Ez itt Michelangelo akkori, idealista elképzelése arról, hogy az emberiségnek van esélye elérni új partokat, és megvetni a lábát egy szebb, új világban, a régi egyházak vezetése nélkül.
Ha ez a zöldellő mező egy új világ, akkor érthetőek ezek az életerős emberek a képen.
Mert akkor az egész festmény nem a pusztulásról szól, hanem a megmenekülésről, az új reményről.

Egy optimista világkép, ami sajnos nem pontosan így valósulhatott meg, de Michelangelo megmutatta a lehetőségét. Csak senki sem merte meglátni, sem akkor, sem ötszáz év óta, máig sem.  
Vajon az életünk más területein is ilyen vakok vagyunk?

Nézzük meg nyitott, tiszta szemmel, mit láthatunk a képen. 

 





Ez itt elöl egy új föld. Nem egy bizonytalanul lebegő hajó a semmi közepén, nem egy kopár kis sziget, hanem a biztonságot nyújtó, nagy szárazföld, magasan a hullámzó víz fölött.
Az előtérben a legnagyobb méretű alakokkal, a magaslati, zöld tájon életerős, nyugodt, megmenekült emberek csoportja van. Ez a lényeg, Michelangelo őket emelte ki.  
És tökéletes íve van az egész elrendezésnek is.
Ha a víz felől nézzük, akkor fokozatosan egyre értékesebb dolog van az embereknél. A leghátul haladó, piros köpenyes nő egy csirkecombot eszik. Előtte egy színesbőrű asszony a konyhaasztalt hozza, edényekkel. Előttük egy nagy zsákot cipelő alak, a sor legelején pedig a párját hozza a hátán egy férfi.
A második sorban, kissé rejtve, az asztalt tartó nő mellett egy apáca és egy pap arca látszik, ők lefelé néznek, talán bűntudatosan. De azért itt vannak ők is a megmenekültek között, talán hoznak egy tisztább hitet, és az arcuk sokkal emberibb és finomabb, mint a bárkából bámuló Noénak.
A zsákot hozó ember karja mögött látható egy érdekes arc, egy barna szakállas férfié, aki éppen olyan, mint Michelangelo! Tehát itt van ő is, de hátrafelé néz, a halott fiát tartó Teremtő felé.






Aztán legelöl, a fennsíkon vannak a legnagyobb alakok. Az előtérben a földön elnyúlva egy asszony a síró gyerekével. Ők túl fáradtak és elkeseredettek ahhoz, hogy örüljenek az új világnak. 



De a többiek életerősek. A központi alak az anya a két gyerekével, aki körül úgy lebeg a köpenye, ahogy Isten körül Ádám teremtésénél. Ő itt a magabiztos, határozott Nő, az Anya, aki biztosan megveti a lábát ebben az új világban. Az Új világ Teremtője. A halott Ádám az öreg Teremtő karjaiban a sziklás kis szigeten maradt, de a túlélő Nő a gyermekeivel megérkezett ide.
Úgy tűnik, Michelangelo őbenne látta az új világ lehetőségét. 



Előtte az egymást átkaroló, bizakodó emberpár, mint egy második Ádám és Éva, felettük a fára kapaszkodó fiatal, akinek pedig a köpenye akár a szárnya is lehetne. Olyan, mint aki az új kilátásról mond éppen híreket. A fára csavaródó lába, a köpenye, az egész testtartása olyan, mint az édenkerti képen az angyalnak a Tudás fáján. Mert ott sem a bűnbeesés történt Michelangelo szerint, hanem a Tudás megszerzése. Az is jellemző, hogy a csónakban és a sziklán felnőttek vannak, és csak itt, a megmenekültek között láthatóak gyerekek. Itt van remény, itt van egyedül jövő.

A sor végén pedig ott van a teljes család is. Érdekes, hogy a képnek ez a széle több reprodukcióról is lemarad, persze lehet, hogy csak véletlenül. De ez lehet a legzavaróbb részlet, mert ez aztán végképp ellentmond a képről hitt témának, a megsemmisítésre szánt, bűnös emberiségnek, a pusztulást hozó Özönvíznek.
Ez itt a sor vége. Indul az eszegető nénikétől, aztán háziasszony, dolgos férfi, pap, apáca, festő, utána férfi-nő együtt, erős, teremtő anya a gyermekeivel, a hírnök a Tudás fáján, és az új emberpár.
És most nézzük kinagyítva a kép legszélét, ahol befejeződik a sor:






Egy szakállas férfi, egy szép arcú nő, egy csecsemő és egy szamár.
Ha ezt a részt így kiemelnénk, és bárkit megkérdeznénk, hogy szerinte mit ábrázol, valószínűleg azt válaszolná: egyértelmű, hogy ez József, Mária és a gyermek Jézus. Ez itt a Szent Család.
És össze is hasonlíthatjuk Michelangelo Doni Tondo képével, amit előző évben, 1507-ben festett. Azon a kerek képen is a Szent Család van. Jól láthatóan hasonlóak az alakok és az elrendezés is.


Michelangelo: Doni Tondo



Mit keresne a Szent Család a bűnös emberiség csoportjában? Miért vannak itt, ha elvileg Noé bárkájában vannak csak azok, akik megmenekülhetnek?
Ugye, hogy nem stimmel az eddig elfogadott magyarázat?  






Tehát nézzünk újra rá az egész képre. Ez itt egy Új Világ, egy Új Emberiség lehetősége, egy új Szent Családdal.
Mennyire más ez, mint amit eddig hittünk róla.

És most érdemes elgondolkoznunk, hogy vajon a hétköznapokban is ennyire mást látunk a világból, és elhisszük a mások által mondottakat ahelyett, amit a saját szemünkkel látunk?
És egyáltalán tudjuk azt, hogy mit látunk magunk körül? 
Ennyire vakok vagyunk?

Elhisszük-e a belénk hipnotizált világvégéket, vagy képesek vagyunk észrevenni az új partokat, az új életek lehetőségét?...

*****************************************

Kedves Olvasó! 

A blogon a korábbi fejezetekben olvasható, a témához kapcsolódó regény a freskó üzenetét igyekszik megvilágítani.
A történet arról szól, hogy Angele, egy fiatal lány találkozik egy öregemberrel, aki Rómába hívja, hogy nézze meg a Sixtus-kápolna freskóját. Ott különös élményeket él át,  és érdekes emberekkel kerül kapcsolatba. Az öregember elmeséli neki, hogy a reneszánsz idején Firenze környékére megérkezett egy nagy szellemi csoport, köztük Leonardo, Michelangelo és Raffaello, akik megpróbálták megváltoztatni a világot.
De Leonardo kudarcot vallott: nem ő lett X. Leó pápa, és így nem egy megreformált, humánus egyház alakította a középkor történelmét. Elbukott a nagy terv, nem sikerült az emberiséget egy magasabb szintre emelni, és az a szellemi üzenet azóta sem ért le a világunkba.
A Sixtus-kápolna mennyezetfreskóján Michelangelo megfestette a küldetés történetét, a feladatot és a bukást is, de ötszáz éve csak nézzük, és nem látjuk meg a valóságot. 
Angele meglát valamit a freskón, ami megváltoztatja az életét. Általa kinyílik a Kapu, és így mi, az olvasók is felismerhetjük végre önmagunkat, mint a régi küldetés jelenkori örökösei, vállalhatjuk a felelősséget az életünkért, a kezünkbe vehetjük az irányítást, és ezzel megteremthetjük az Új Világot.

 ***************************
 


A freskó további, elgondolkodtató részleteiről a következő fejezetekben lehet olvasni:


http://michelangelotitok.blogspot.hu/2015/12/hazugsag-eva-teremtese-egy-hamis.html






 http://michelangelotitok.blogspot.hu/2016/01/ertelemmel-teremtett-ember-vagy.html



http://michelangelotitok.blogspot.hu/2016/01/a-halott-isten-es-az-uj-nemzedek.html




http://michelangelotitok.blogspot.hu/2016/01/ki-veszi-at-az-uzenetet-michelangelo.html

********************************************







34 megjegyzés:

  1. Hát már bocscde remélem ez a cikk csak valami vicc. Mert ha nem,akkor az író inkább tereljen libát,vágjon fát vagy hasonló hasznos tevékenységet műveljen. Bármit,csak ne írjon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne ítélkezz, hanem cáfold! Már ha vannak gondolataid a témához. A fenti írás nagyon elgondolkodtató, nekem nagyon tetszik.

      Törlés
    2. Igen, vannak jó művészek. Épp az egyikről írnak itt épp. A tehetséget jóvalkésőbb szokták elismerni. Épp warriorqueenként is ebben utazol, nem látod a gondolat szabadságát,ébresztő erejét, a művészet lényegét, a lélek szabadságát, a gondolatébresztés szabadságának fontosságát. Önébredésünk kulcsait. HRABAL írta meg, hogy olyan a jó művész(író) hogy az olvasója alsógatyában kiugrik az ágyból, amikor elolvasta, hogy jól ellássa a művész baját! Nekem egy elég neves iskolában volt hidegrázásom a klasszis sztár magyartanáromtól, aki minden órán kigyilkolt belőlem és az irodalom, a művészet lényegéből egy darabot, minden halálra küldte alényeget teljes diadala tudatában, mindig ki is tüntették érte. Volt aki sírt., amikor nyugdíjazták...istenem hány gyerekből ölte ki a művészet és versek, könyvek szeretetét, a szépség látását... sosem vette észre, szegény. Sosem ismerte meg azt a hányingert, amikor egyre tudatosabban beültem az óráira és közben párhuzamosan máshol jártam, kényszerítettemmagamat a saját véleményem megalkotására, amire sosem volt kiváncsi, valószínüleg nem bírta volna elviselni... és biztos hasonszőrű barbarizmusnak esett áldozatul még sok minden, ezért ilyenek az ország vezetői, a világ vezetői... nem szól a lelkük.

      Törlés
    3. Tipikus migransok.

      Törlés
    4. Szerintem egy jo porno festmeny....

      Törlés
  2. Talán tulzó ez a vélemény. Egy kis fantáziával igy is lehet értelmezni. Egyszer egy híres írótól megkérdezték, ugye mester maga úgy gondolta,hogy...........? Válasz: "Gondolta a fene". Csak arra akarok utalni,hogy az alkotó szándékát sohasem ismerhetjük pontosan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így igaz! Lehet találgatni, fantáziálgatni - de biztosat tudni semmiképpen. Akár festmény, akár vers stb - csak az alkotó tudja, mit akar mondani - s ha már nem tudja elmondani, széles teret ad az elemzők fantáziájának....
      Gondolatébresztőnek épp jók ezek, de valójában leginkább arra, hogy gondolkodjunk el időnként. Ekkor azonban azt tudjuk megfejteni, hogy nekünk, magunknak "mit mond" , számunkra mit fejez ki a művész. Aztán vannak akiknek ugyanazt mint nekem, s vannak akiknek egészen mást.
      Szerintem.

      Törlés
    2. A "híres író" Arany János volt.

      Törlés
  3. Valóban elgondolkodtató írás. S ha arra gondolunk, hogy Michelangelo hatalmas művész volt, nem egy bunkó, akkor...Egyébként az értelmiségi fogalma nagyon könnyen meghatározható: az, aki a SAJÁT FEJÉVEL gondolkodik, semmiképpen sem az, aki fennen hirdeti magáról.

    VálaszTörlés
  4. ahogy én látom... magyarul gondolkodva 3 világ van Alsó, Középső, Felső.... a Középső világot elárasztotta a víz.... miért? mert a lelkek tisztulására van szükség.... a Felső világ a szikla csúcsán, a tiszta szellem magasában az Atyával... élő növénnyel, tán a Világfa koronája.... és alélt emberi szellemmel... az Új föld... még kietlen, befogadó... de sóvárogva tekint a szellem ereje felé...

    VálaszTörlés
  5. Az én drága jó tanárom, Szövényi Lux Géza is mindet másképp magyarázott, mint ahogyan az a könyvekben "meg volt írva."

    VálaszTörlés
  6. Bármibe bármit bele lehet magyarázni és annak az ellenkezőjét is...
    Mind-mind csak feltételezés, hisz mindenki mást lát bele, más a nézőpontja, a hite, a gondolatvilága, neveltetése és még sorolhatnám.
    A fentebb írottakat sem megerősíteni, sem megcáfolni nem tudom és nem is akarom, mert ez csak egy vélemény, nem pedig tény!
    Mindenesetre nekem valahogy eltúlzott ez az eszmefuttatás. ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miközben tudjuk, hogy igazság csak egy van.

      Törlés
    2. Nem. Igazság legalább annyi van, mint ahányan vagyunk. Nincs abszolút igazság, bármennyire is szeretnek HINNI benne. De ez nem is baj, amíg nem akarják mások a saját vélt igazságukat másokra erőltetni.

      Törlés
    3. Névtelen, valami ilyesmit gondolok én is erről a ... nem is tudom... erőltetett agymenésről.

      Törlés
  7. Én is a szememnek hiszek és nem a hipnotikus szövegnek.
    Itt csak néhány kedves ember van, akik strandolnak, pancsikolnak, napoznak! Eszembe se jutott semmilyen özönvizesdi. Habár aza két buzi ciki ott középen, de hát ez van.

    VálaszTörlés
  8. Milyen "Nő"???? Lehet, hogy Michelangelo "eretnek" volt, de egy kis gnózis ide is becsusszant...

    VálaszTörlés
  9. Bizony, inspirációnak, "vitaindítónak" remek írás! Érdemes átbogarászni, gondolkodva, hiszen Michelangelo nem vaktában festegetett! Mély tartalommal töltötte meg, hiszen a zsenialitását fejezte ki a műveivel. Nemrég jöttek rá arra is, hogy az Ádám teremtése c. képe tulajdonképpen milyen titkot rejt a tudatlanok számára! "(...)mi köze van az orvosoknak Michelangelo-hoz? Erre először 1990-ben Meshberger doktor világított rá. Ő volt az, aki elég sokat nézegetve a képeket egy különös dolgot vett észre. Az Ádám teremtése című részlet mindenki számára ismerős, talán ez az ami a legismertebb részlet az egész freskóból. Orvosok számára az agy keresztmetszeti képe is ismerős lehet. Ha a két ábrát egymásra vetítjük megdöbbentő hasonlóság fedezhető fel közöttük." http://bodnarcsalad.blog.hu/2011/08/14/sixtus_kapolna_orvosi_szemmel

    VálaszTörlés
  10. Ha jól utánanézünk a Bibliában akkor megtaláljuk, hogy az antikrisztust egy nőhöz hasonlítja. Talán a bárka az elferdült egyház, aki csak a maga hasznát nézi, a csónak azokat a kisebb egyházakat szimbolizálja, akik próbálnak megfelelni a "nagy" egyháznak, az a kis sziklás részlet, ahol a Teremtő a halott fiát tartja (a Bibliából tudjuk, hogy a mi URunk feltámasztotta halott fiát, hogy aki benne hisz el ne vesszen - János evangéliuma 3 rész. 16 vers) az a hely ahol az igaz hitűek menedéket találnak, és a rászorulóknak segítséget nyújtanak. Végezetül marad az úgymond "biztonságos" új világ a nő -azaz az antikrisztus - vezetésével (még egyszer megjegyzem, hogy a Biblia az antikrisztust egy nőhöz hasonlítja . . .), aki úgymond békét és biztonságot ad. A "szent család" a kép szélén talán azt jelképezi, hogy az antikrisztus békét, biztonságot és jólétet teremt, segít, jót tesz Isten nevében . . . Tehát szerintem vehetjük ezt a képet egy egyfajta térképnek is. Ott az elferdült egyház ahol nem kapsz segítséget - - ott vannak a kisebb egyházak akik az elferdült egyházhoz akarnak hasonlítani - - ott az új világ amelyet az antikrisztus vezet - - és ott van a szikla ahol segítséget nyújtó kezek várnak . . . . . . Ez csak az én véleményem. Lehet, hogy nincs igazam, de el lehet rajta gondolkodni . . . Köszi hogy elolvastad

    VálaszTörlés
  11. Hozzám Unknown hozzá szólása áll a legközelebb,és érdemes ebből a szemszögből is elgondolkozni.Ugyan akkor a gondolatom elkalandozott,hogy Michelangelo vajon hogy festené le a migránsok menekülését az ÚJ világba? Ők is a vízen keresztül jönnek.Itt is ábrázolná valamilyen formában a teremtőt?

    VálaszTörlés
  12. Érdekes felvetés. A kor főpapjaira inkább jellemző a butaság mint Michelangelo -ra

    "A lényeg soha nem látható"
    -Na, ki mondta ezt ?

    VálaszTörlés
  13. https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_sOZ3FHABJB9JVapCFVC56riiCcieeTf-OGMsTaubfaYoJZU5
    Tobb van benne, mint amit mi latunk.

    VálaszTörlés
  14. Az özönvíz történetnek a valós alapja , hogy 3700 évvel ezelőtt, az akkor még összefüggő gát Boszporusz, földrengések következtében átszakadt . A Mai Földközi tenger és az akkor még harmad ekkora tó, ma a fekete tenger közötti vízszint különbséget 60-90 méterre teszik. Ez olyan hatalmas cunami szerű vízömlést indított el a mai Fekete tenger felé, hogy a hullámai, az üledékek tanúsága szerint több mint 1000 km-re felszaldtak a mai KIJEVnél feljebb, délen az Ararát hegyre közel 500-600 méter magasságig. Akkor alakult ki a mai Fekete tenger. A partjaitól sokszor 100 km-nél nagyobb távolságban ezért található mesterséges építmények maradványai !!

    VálaszTörlés
  15. hát ez kicsit tömény az agyamnak, de ha jobban megnézem a képeket, akkor azt látom, hogy akkor is divat volt a kopasz suna :-)

    VálaszTörlés
  16. A vakság...a lelki vakság- nehezen gyógyítható....!

    VálaszTörlés
  17. Szép estét mindenkinek!
    Unknown2015. december 5. 21:42- társunkkal értek egyet! Nem a képzőművészeti főiskolán lesz valakiből művész, és nem az oklevél után. Már születésünkkor meg van bennünk a képesség, de a "gazdag, fejlett, civilizált, kulturált", világ, a maga kificamodott lelkiségével, irányítottságával a "saját képére" formálja az utódokat!
    Azt a fogalmat, "tudást" innen lentről, akik nem voltunk részesei a főiskolai butításoknak, mi tudathasadásosaknak nevezzük őket, akik egymást túllicitálva, egymást dicsérve, túlemelik magukat még a felhőkön is, a tudat hetedig szintjéig, ahol csak a magukfajta létezhet.
    Ha van lelkierőnk újra és újra végignézni a képeket, és elfelejteni a kísérő szöveg ráutalását mondjuk az "Új világra, Jézus családjára.... Jómódú, egészséges emberek vannak a képen, és nem érződik ki az a fajta menekülésük a képekről, amire a cikk utal.
    Én inkább azt érzem, sejtem ki kép üzenetből, ami minden 500 év után bekövetkezik az emberiség számára... a változtatni akarás, a kitörési vágy valamiből, a megszokottból, a tömeg szorításából, önmagunknak épített gátak, szabályok és törvénytelen-törvények mögül.
    Üdv mindenkinek, és gondolkodjunk a 3-10 év közötti még nem lebutított gyermekeink gondolatmenetét, és világán. Érdemes!

    VálaszTörlés
  18. A vakság,a lelki vakság nehezen gyógyítható!

    VálaszTörlés
  19. Aranyos Nóra!

    Hosszú idő után újra gép elé ültem a költözésünk után. Ugyanis szeptember
    22.-én elköltöztünk Zala megyébe.Ne tévesszen meg, hogy más néven írok
    ez a régi netes nevem.
    Nagyon tetszik az egész téma az elejétől a végéig, vagy még tovább.
    A fentebb szólókat nem minősitem, mert nem ismerem őket, könnyen tévedhet-
    nék. (vagy nem!!!)
    Veled kapcsolatban viszont nem tévedek most sem, mint már annyiszor.
    Köszönöm a páratlan élményt, amivel felráztál a búskomorságból.
    Óvatosan fogalmazok az ünnepekkel kapcsolatban, mert nem biztos, hogy
    ugyanazt a kívánságokat olvasnád ki belőlük, mint amit a régi slogenek sugalmaznak.Egy viszont változatlan: Őszinte szeretettel gondolok Rád.

    Ilona

    VálaszTörlés
  20. Kedves Névtelen!

    Örülök, hogy megőrizted a humorodat egy ilyen komoly téma
    kapcsán is, nemkülömben gazdagabb lettem egy eddig nem ismert
    kifejezéssel, vagy csak egy "s" betű hiányzik?

    Albina









    kifejezéssel

    VálaszTörlés
  21. Lám,lám, Névtelen Barátom. Engem is elkapott a figyelmetlenség
    ördöge, a hiányolt betű nem s, hanem c.Így már értelmet nyer a
    kifogás.

    Albina

    VálaszTörlés
  22. Az új világban viszont már éltek emberek. Nem is akármennyi és nem is akármilyen. Ami ott történt, az nem más, mint széleskörű, szisztematikus népirtás.

    VálaszTörlés
  23. Névtelen Barátom!

    Nem ez az első és nem is az utolsó népírtás a Föld történetében. HOgy
    miért nem teszünk ellene? Amiért az ősök sem mozdultak annó.
    Üdvözlettel

    Albina

    VálaszTörlés
  24. Kedves Fantáziadús Szerző! Kicsit tendenciózus az írása: Vallásellenes. Pl."Az a híres bárka egy távoli, jelentéktelen kis folt leghátul. Egyáltalán nem hajónak tűnik, hanem egy épületnek, ami a vízen lebeg. Nem sziklára épült, mint Péter egyháza, hanem a semmi közepén, elveszetten sodródik a semmibe, eltávolodva az emberektől.
    Több régi templomnak van ehhez hasonló formája Rómában. Csak hiányzik a torony csúcsa, és főleg hiányzik a kapu róla. Ez egy bezárkózó, rideg, könyörtelen vallás jelképe." No-no!
    Ha Noé bárkáján kapu lett volna, elsüllyed...A FESTMÉNY AZ ARARÁTHOZ ÉRKEZÉS PILLANATÁT ÁBRÁZOLJA. Az érdemesek ismét szárzaföldet érezhetnek a lábuk alatt. A gonoszok elvesztek de már korábban...Tessék a Bibliát szorgalmasan forgatni. A szenzáció hajhász SPEKULÁCIÓKAT pedig megtartani itt, ezen a blogon...

    VálaszTörlés